+32 2 688 28 01

Werk maken van Deconnectie

Vrijdag 8 december 2023
Novotel Mechelen

9-16u
 € 695 exclusief btw

Iedereen heeft de mond vol van deconnectie. Maar in tijden van hyperconnectiviteit is de praktijk van deconnectie een harde noot om kraken. Want hoe koppel je jezelf van tijd tot tijd los van het werk, als je de hele tijd verbonden blijft met de smartphone of het internet? Hoe kunnen we als individu op tegen de hoge verwachtingen van derden, de permanente verleiding van de smartphone en social media..?

“Werk maken van deconnectie” is een inspirerend halvedagseminar dat focust op de praktische kant van deconnectie. Het is geen theoretische opleiding over wetgeving of over louter wetenschappelijke inzichten, maar leert de deelnemer op de verschillende momenten van de (werk-)dag opnieuw controle te krijgen over zijn of haar activiteiten.

  • Vóór de werkdag start: gezonde gedeconnecteerde ochtendgewoontes cultiveren een rustige dagstart en een positieve mindset.
  • Tijdens de werkdag: slimmer gebruik van digitale tools als Outlook en Teams zorgen voor meer controle over het eigenlijke werk. Tijdens deze opleiding leer je wat hyperfocus is en hoe je het bereikt.
  • Aan het einde van de dag, tijdens weekends en vakanties: zelfs totale onbereikbaarheid garandeert geen mentale deconnectie. Hoe zorg je ervoor dat “out-of-office” écht “out-of-office” is?

Inhoudsopgave: Deconnectiequiz: hoe connected ben jij?
Korte ludieke quiz waarbij we op zoek gaan naar de “minst geconnecteerde deelnemer” in de zaal.

Deel I: Aan het begin van de dag

  1. Goedemorgen smartphone!
  2. “Never check your email in the morning”
  3. Slim gebruik van pendeltijd als eigen tijd
  4. Start je werkdag proactief i.p.v. reactief

Deel II: Tijdens de werkdag

  1. Timeblocking op de werkplek
    1. Exclusieve (focus-)tijdsblokken en gegroepeerde taken
    2. Correct gebruik van agenda, afwezigheidsassistent en statusbericht
    3. Offline werken in Outlook
  2. Outlook & Teams-connectie via laptop & smartphone
    1. Notificaties en offline werk in Outlook en Teams
    2. Afspraken rond To Do en FYI
    3. Outlook-inbox en Teams-berichten onder controle
  3. Vergadertijd beperken in 3 stappen
    1. E-mail, chat, telefoon of meeting?
    2. Deelnemers beperken
    3. Agenda als gesloten vragen

Deel III: Na de werkdag, tijdens weekends en vakanties

  1. Mentale deconnectie: achterstallige taken plannen
  2. Out of office = Out of office
  3. Noodoproepen via één kanaal
  4. De smartphone challenge: wie durft?

© 2020 GFM Consulting bvba